• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • آخرین به‌روزرسانی : سه‏ شنبه 15 اسفند 1402
تبریک ولادت باسعادت امام رضا (ع)

پیام تبریک ولادت باسعادت امام رضا (ع)

ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیث امام رضا علیه‌السلام .

با عرض تبریک سال‌روز ولادت امام رضا علیه السّلام امام هشتم حضرت رضا علیه السلام .

به تعلیم الهی معلم کتاب و حکمت هستند و می‌خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود.

در حدیث از ایشان نقل است که فرمودند: عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد، با توضیح مختصر بیان می شود:

۱ـ از او اميد خير باشد. انسان خردمند خود را واسطه خیر خداوند برای خلق بداند و اهتمام داشته باشد هر توانی که دارد در جهت گره گشایی از زندگی بندگان خدا و پیش‌رفت امور مادی و معنوی جامعه به کار گیرد به خصوص مسئولین فرصت مسئولیت را امانت الهی دانسته و مغتنم بدانند و به مردم خدمت کنند.

۲ـ مردم از بدى او در امان باشند. منشاء بدی کردن پیروی از هوا و هوس است مومن حکیم و عاقل فقط از خدا پیروی می‌کند و مجرای خیر و رحمت خداوند به آحاد بشر است نه وسیله شر رساندن و در خدمت به شیاطین بودن.

۳ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. قدر شناسی از دیگران عقلانیت و حکمت است و موجب تشویق اهل خیر می‌شود مسابقه خیر و خدمت برقرار می‌شود.

۴ـ خير بسيار خود را اندك شمارد. مومن حکیم، خیر خود را از الطاف خدا می‌داند و خود را به حساب نمی آورد. از این رو هیچ وقت خیر رسانی را با منت و آزار باطل نمی سازد.

۵ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. نیاز نیازمندان را رحمت خدا بداند و از آن ملول نگردد.

۶ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود دانایی، توانایی می آورد و امکان خیر رسانی را فراهم می سازد.

۷ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد. برای غنا و بی نیازی به گناه متوسل نشود

. ۸ـ خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. عزت را نزد دشمنان نداند.

۹ـ گمنامى را از بلند‌آوازه بودن خواهانتر باشد. دل بستگی به شهرت آوازه موجب انحراف می‌شود. سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.

متن حدیث:

لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى»

امان الله علیمرادی نماینده مردم شریف ونجیب استان کرمان درمجلس خبرگان رهبری .