• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • آخرین به‌روزرسانی : سه‏ شنبه 15 اسفند 1402
تبریک عید سعید فطر

تبریک عید سعید فطر

برکات عید عظیم فطر

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله

علی ما هدانا و له الشکر علی ما اولانا

(عید سعید فطر بر شما مبارک باد)

عید فطر عظیم است در عظمت آن همین بس که در قنوتِ نماز آن ، خدا را به حق این روز قسم میدهیم «بِحَقِّ هٰذَا الیَوم» ؛ قسم به این روز، عظمت آن را نشان میدهد.

از نگاه تمدنی عید فطر، عید امّت واحده اسلام است؛ این که گفته شده است؛ اَلَّذى جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیدا؛ یعنی عید همه‌ى مسلمانان است یعنی باید اتّحاد امّت اسلامی محقق گردد.‌ این همان نگاه امت‌سازِ دین مقدس اسلام و تعالیم پیامبر بزرگوار است.

عید فطر مایه‌ی شرافت، کرامت است، ذخیره‌ای برای وجود مقدّس نبیّ ‌مکرّم و برای اسلام و جامعه‌ی اسلامی است؛ همان‌طوری که در دعای قنوت نماز آن وارد شده است : «وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی‌ اللهُ ‌عَلَیهِ ‌وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرفاً وَ کَرامَةً وَ مَزیدا»، ؛ از مهم‌ترین عواملی که مایه‌ی شرافت و کرامت برای رسول مکرّم اسلام و مردم مسلمان و جامعه و امّت اسلامی می‌باشد، اتّحاد امّت اسلام و رفع اختلافات است.

آنچه امروز آحاد مسلمانان را از یکدیگر جدا کرده است، سیاستها، انگیزه‌هاى سیاسى و قدرت‌طلبانه است؛ کشورهاى مسلمان، نخبگان سیاسى و قدرتمندان و دارندگان مناصب حکومتى در کشورهاى اسلامى میتوانند از این انگیزه‌ها عبور کنند.

با تحقق امت واحده، قدرتى به‌وجود می‌آید که از همه‌ى قدرتهاى متجاوز و مستکبر، برتر و فراتر خواهد بود و کسى نخواهد توانست به یک کشور اسلامى زور بگوید و یا باج بطلبد.

اگر امت اسلام با هم باشند، به موارد مشترک توجه کنند و بر آن متمرکز شوند؛ قدرت‌طلبى‌ها، خودخواهى‌ها، وابستگى‌ها، فسادها آنان را از هم جدا نکند، قدرتى متشکل خواهند شد که می‌تواند از حقوق و حوائج آحاد امت مسلمان دفاع و حمایت کند.. 

ازنگاه فردی، عید فطر، عید آحاد مردم هم هست. عید فطر، پایان یک ماه عبادت، توسّل ، ذکر ،خشوع و خدمت برای همه‌ی آحاد مردم است .

ماه رمضان میدان مسابقه مؤمنان است؛ در حدیث از امام رضا (علیه السلام) آمده است که فرمود: اِنَّ اللهَ جَعَلَ‌ شَهرَ رَمَضانَ‌ مِضماراً لِخَلقِهِ فَیَستَبِقونَ فِیهِ بِطاعَتِهِ اِلَى مَرضاتِه‌. خدای متعال ماه رمضان را میدان مسابقه بین مؤمنین قرار داده است تا با اطاعت خداوند، به رضای الهی نزدیک بشوند و آنها که تلاش کردند، ‌کار نیک انجام دادند، پاداش گیرند؛ «یُثابُ فیهِ المُحسِنون »

ضمن تبریک مجدد عید سعید فطر، امید است ملّت ما در این جهات امتیازهای بیشتری به دست آورَد؛ در معنویّت ، در کارهای نیک ، در اَعمال مقرِّب انسان به خدای متعال ، پیشرفت کند. در تلاوت قرآن، جزءخوانی قرآن در مجالس دعا، مناجات، و توسّل و موعظه حال و حضور مردم در این مجالس، هر سال بیشتر باشد.

 امان الله علیمرادی

نماینده مردم شریف ونجیب استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری (۲۹ رمضان ۱۴۴۴)