• جمعه 18 آذر 1401
  • آخرین به‌روزرسانی : يکشنبه 24 مهر 1401
الگوی جامعه‌ی نبوی

الگوی جامعه‌ی نبوی


الگوی جامعه‌ی نبوی

میلاد نور عالم حضرت محمد خاتم‌النبین صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و ولادت ششمین وصی ایشان حضرت امام جعفر صادق عليه‌السلام  مبارک باد.

نظام اجتماعی که حضرت پیغمبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم ساخت، شاخص‌های گوناگونی دارد ، از جمله:

۱. ایمان و معنویّت؛ انگیزه‌ی پیش‌برنده حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل مردم می‌جوشد و آنها را در جهت صحیح به حرکت در می‌آورد.
در سوره مومنون فرموده است:
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (۱)
به یقین مؤمنان رستگار شدند.
الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (۲) 
آنها که در نمازشان خشوع دارند.
وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (۳)
و آنها که از لغو و بیهودگی رویگردانند.
وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ (۴) 
و آنها که به (دستور) زکات عمل می کنند.
وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (۵)
و آنها که دامان خود را حفظ می کنند.
ریشه خصوصیات: خشوع در نماز ، اعراض از لغو، انجام تکالیف مالی، حفظ عفت، ایمان است.
پیغمبر اکرم روح ایمان و معنویت را در دل‌ها زنده کرد و اعتقاد و اندیشه درست به افراد آموخت.

۲. قسط و عدل؛ در نظام نبوی عدالت و قسط و رساندن هر حقّی به حق‌دار حاکمیت دارد.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ(نساء ۱۳۵ )

۳. علم و معرفت؛ در نظام نبوی، اصل همه‌ی ارزشها، دانستن و شناختن است. کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمی‌دهند؛ مردم با آگاهی و معرفت و قدرتِ تشخیص، نیروی فعّال هستند، نه منفعل .

۴. صفا و اخوّت؛ در نظام نبوی، درگیری‌های برخاسته از انگیزه‌های خرافی، شخصی، سودطلبی و منفعت‌طلبی ناپسند است و با آن مبارزه می‌شود و صمیمیّت و اخوّت و برادری و همدلی جاری است.
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ( حجرات ۱۰ )

۵. صلاح اخلاقی و رفتاری؛ نظام نبوی انسانها را تزکیه و از مفاسد و رذائل اخلاقی، پاک می‌کند و با اخلاق و مزکّی می‌سازد؛ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ (جمعه ۲)

۶. اقتدار و عزّت ؛ جامعه‌ی نبوی عزیز و مقتدر و تصمیم‌گیر است، توسری‌خور، وابسته، دنباله‌رو و دست حاجت به سوی این و آن درازکن نیست؛ صلاح خود را که شناخت، برای تأمین آن تلاش می‌کند و کار خود را پیش می‌برد.
وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ (انفال ۶۰)

۷. کار و حرکت و پیشرفت دائمی؛ در نظام نبوی توقّف وجود ندارد؛ پیوسته، حرکت و کار و پیشرفت است. فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ (شرح ۷) 
پس هنگامی که از مهمّی فارغ می شوی به مهمّ دیگری پرداز،

۸. مرزبندی با دشمنان؛ در نظام نبوی مرز بین دوست و دشمن ، مسلم و کافر واضح و روشن است. لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ (کافرون - ۶)

۹. شدت در برابر کفار ؛ نظام نبوی در برابر دشمنان، شدید و غلیظ و استوار است. مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ. (فتح ۲۹)

۱۰. عقلانیت؛ جامعه نبوی عقلانی است، حرف‌ غیر عالمانه نیست و تا درستی چیزی مسلّم نشود نگویند. و تا کذب چیزی روشن نشود، تکذیب نکنند؛ یعنی هم تصدیق محققانه است و هم تکذیب محققانه.
مطابق این دو کریمه‌ی قرآن:
أَ لَمْ یُؤْخَذْ عَلَیْهِمْ مِیثاقُ الْکِتابِ أَنْ لا یَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ (اعراف ۱۶۹ )
آیا در کتاب آسمانی از آنها پیمان گرفته نشده که بر خدا (دروغ نبندند، و) جز حق نگویند،

بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ (یونس ۳۱)
بلکه چیزی را تکذیب کردند که آگاهی از آن نداشتند، در حالی که هنوز واقعیتش بر آنان روشن نشده بود!

امان‌الله علیمرادی نماینده مردم شریف استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری

۲۱ مهرماه ۱۴۰۱